Meditace

26.05.2020

Ještě před pár lety bylo slovo meditace pro většinu lidí obestřeno aurou podivnosti a spojené s obrázkem člověka sedícího s nohama zkříženýma a odříkávájícího ještě divnější slabiky.  

V čem spočívá síla meditace

Doba se naštěstí posunula a meditace (nebo také mindfulness/satí) se stala běžnou technikou prospešnou lidské duši i tělu. Ačkoliv stále existují kolem meditace různá tabu, většina lidí (včetně lékařů) pochopila, že je to technika účinná a není na ní nic zvláště mystického. V podstatě se jedná o mentální cvičení pro rozvíjení pozornosti k sobě samému či svým emocím. Meditovat v první řadě znamená v klidu si sednout, vypnout hlavu a vnímat sám sebe. A ruku na srdce, není to přesně to, co potřebuje každý z nás? 

Meditace má hluboký léčebný účinek jak pro tělo, tak pro duši

  • Přináší hluboké uvolnění a zklidnění. Tím rozpouští napětí a zmírňuje stres i bolest.
  • Koncentruje pozornost do našeho nitra. Pomáhá nám lépe pochopit sami sebe a tím i ostatní.
  • Umožňuje soustředit se na svoje potřeby, zvyšuje sebevědomí.
  • Umožňuje zakotvit v sobě trvale žádoucí emoce a naprogramovat naši mysl a tím i budoucnost podle našich představ.
  • Zvyšuje energii a chuť do života.

Jak často meditovat, aby to mělo smysl?

Je ideální, pokud si dokážeme najít čas na meditaci 3x týdně po dobu 20-30 minut. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že i 5 minut denně má svůj význam. Podstatou meditace není totiž její délka, ale schopnost otevřít se a spojit se svým srdcem a svými touhami, resp. přáními a cíli.

Nesejde na tom, ve kterou denní hodinu meditujete

Můžete meditovat ráno, během dne ale i večer před spaním. Důležitá je pravidelnost. Vytvořte si z vaší meditace každodenní rituál, díky kterému u meditace vydržíte.


Výsledky lékařských studií prokázaly, že pokud organismus uvolňujeme pravidelně, zvyšujeme tak práh dráždivosti pro vyvolání stresové reakce. Proto je meditace dokonalým lékem na náš hektický život. 


Pro začátek postačí, když si na meditaci najdete pouze pár minut denně, abyste si z meditování vytvořili rutinní návyk. Příliš ambiciózní cíle by vás mohly po opadnutí prvotního nadšení opustit, stejně jako novoroční předsevzetí.

S jakou technikou začít, když je jich tolik?

Každý člověk je originál, a proto si musí najít svoji cestu i v meditacích. Důležité je se do ničeho nenutit, nehledat za tím velkou vědu a prostě si uvědomit, že meditace je o tom, být v první řadě chvíli v klidu sám se sebou, užít si ticha. 

Součástí meditace je i pochopení, že ne vždy jsou naše podmínky pro tuto meditaci vhodné (třeba s dětmi dožadujícími se pozornosti) a že je nutné přijmout s pokorou daný okamžik. 

Podrobněji uvádím základní meditační techniky, které zvládne úplně každý. 


Základ každé meditace

V první řadě je třeba si klidné a nerušené místo. Pokud vám to pomůže, stáhněte si hudbu, která vám napomůže k příjemnému pocitu uvolnění a dokreslí samotnou atmosféru. Využít můžete také youtube, např. jeden tip zde.. nebo další tip zde..

  • Pohodlně se usaďte na židli. Seďte uvolněně ale zpříma a držte záda v jedné rovné linii s hlavou a šíjí.
  • Lze sedět i se zkříženýma nohama na zemi nebo na měkkém polštáři asi 10 cm vysokém. 
  • Přivřete oči.
  • Soustřeďte se na svůj dech, pozorujete, jak se nadechujete a vydechujete.
  • Sledujete své břicho, jak se zvedá a jak klesá. Celou svou pozornost zaměřte na dýchání. Pozorujete, jak se nadechujete a vydechujete.
  • Pokud máte puštěnou hudbu, zaposlouchejte se do ní.

Meditace, která ve vás posílí pozitivní pocity.

  • Jakmile dosáhnete stavu uvolnění, můžete si začít hrát se svojí představivostí. 
  • Zkuste si vybavit emoce, při kterých je vám hezky. Např. pocit radosti. Pracovat lze však s jakoukoliv žádoucí emocí.
  • Uvědomte si, kde radost v těle cítíte a představte si situaci, kdy jste radost naposledy intenzivně cítili. 
  • Představte si, jak tato radost získává na intenzitě a prostupuje celé vaše tělo. Že jste radostí obklopení a můžete ji předávat dal. Představte si blízké osoby, kterým byste svoji radost chtěli předat a předejte jim ji. Jaký je to pocit? 
  • Popusťte uzdu fantazii a představit si budoucí situace, které byste chtěli řešit s emocí radosti. Pozorujete, co je jinak?
  • Ještě se několikrát nadechněte, uvědomte si, kde radost cítíte. Až se vám bude chtít, vraťte se pomalu k normálnímu stavu vědomí, tj. otevřete oči a začněte si pozvolna uvědomovat okolí. 
  • Protáhněte se. A s chutí pokračujte v dalších aktivitách dne.

Meditace, která přináší uvolnění a energii.

  • Sledujete své břicho, jak se zvedá a jak klesá. Celou svou pozornost zaměřte na dýchání. 
  • Zkuste si pomalu projít celé tělo od špiček prstů u nohou až po svaly na obličeji a všímejte si, zda je někde něco napjaté. Každé napětí uvolni výdechem a představte si, jak se rozpouští a jak do této části těla proudí příjemné teplo a energie.  
  • Pokud budete mít kdykoliv pocit, že vás rozptyluje nějaký vjem, myšlenka nebo zvuk, vezměte je na vědomí a pak je nechte jemně odejít. Pozornost vraťte k dýchání.
  • Na konci meditace si řekněte: "Při nádechu jsem klidný. Při výdechu se usmívám. Tento současný okamžik je příjemný (krásný apod.)."
  • A setrvejte v tomto stavu uvolnění. Užívejte si příjemný současný okamžik. Jen tak, nádech a výdech.
  • Nakonec se pomalinku vraťte k normálnímu stavu vědomí, tj. otevřete oči a začněte si pozvolna uvědomovat okolí. 
  • Protáhněte se. A s chutí pokračujte v dalších aktivitách dne.

Meditace, která přináší sebepoznání.

  • Až budete zcela uvolnění a budete se cítit příjemně položte si následující otázky:
  1. Je v mém životě všechno v pořádku? Co bych měl začít dělat jinak?
  2. Jak se cítím v těle? Co si žádá moji pozornost?
  3. Představujte si, jaké by to bylo, kdyby ve vašem životě bylo všechno v pořádku. Jak by to vypadalo? Jak byste se cítil? Jak by se k vám chovali druzí lidé a jak vy k nim? Které vaše schopnosti byste uplatňoval/a? Odkud byste bral/a sílu čelit překážkám?
  • Jakmile si uspořádáte myšlenky, poděkujte svému tělu i své mysli, že vás vedly. Ještě chvíli setrvejte v pocitu vděčnosti a užívejte si to.
  • Nakonec se pomalinku vraťte k normálnímu stavu vědomí. Až se vám bude chtít otevřete oči a začněte si pozvolna uvědomovat okolí. 
  • Protáhněte se. A s chutí pokračujte v dalších aktivitách dne.

Tip: Před tím, než otevřete oči, tak si o sebe třením prohřejete dlaně, ty pak položte na oči a vnímejte, jak přechází teplo z dlaní do očí.  

Ať je to jak chce, meditace je něco, co má sloužit vám. nebojte se popustit uzdu fantazii a hrát si. Uvidíte sami, že meditovat je jedno velké dobrodružství.

Jeden můj známý řekl, ať jsem navštívil jakoukoliv zemi, nejdřív jsem se potřeboval "setkat sám se sebou". Meditace je ideální způsob, jak toho dosáhnout. Je to jako návrat domů.